13 grudnia 2011

"Miasto samolotów"


     Dziś rocznica wprowadzenia stanu wojennego.

Trochę nawiązując do tamtych czasów, do PRL'u .....
Na myśli mam polską tradycję lotniczą, a dokładnie Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, a raczej dla wielu Mielczan nostalgiczne pamiątki tamtych czasów.

TS-11 Iskra
tereny rekreacyjne MOSiR


Zaprezentuję mieleckie pomniki, samoloty na cokołach.
Maszyny, które niegdyś były mielecką..... Ba..... Polska dumą, a dziś dumnie prezentują się na uwięzi jaką jest dla nich cokół.


Mielec..... Polska stolica lotnictwa. 
WSK PZL Mielec - Kiedyś jedna z największych i najnowocześniejszych na świecie fabryk lotniczych.

Po samolotach takich jak: Łoś, I-22 Iryda, TS-11 Iskra, Bies, Lim-2, Lim-5, Belfegor i wielu innych pozostały jedynie wspomnienia i pomniki rozsiane po wielu krajach świata.
Między innymi w Mielcu, miastu z wielką tradycją lotniczą, postawiono kilka samolotów pomników.

* * * * *

TS-11 Iskra
Mielec, tereny rekreacyjne MOSiR
mini wystawa lotnicza, teren PZL Mielec


TS-11 Iskra
tereny rekreacyjne MOSiR

TS-11 Iskra jest pierwszym samolotem odrzutowym polskiej konstrukcji. Zaprojektowana została przez zespół, którym przewodził Tadeusz Sołtyk.
Pierwszy lot odbył się 05 lutego 1960 r.
Na wersji szkolno-trenigowej TS-11 Iskra bis A pobito kilka rekordów:
·  lot po obwodzie zamkniętym 100 km - 2 września 1964 - 715,7 km/h
·  lot po obwodzie zamkniętym 500 km - 24 września 1964 - 730 km/h
·  lot na bazie 15/25km - 26 września 1964 - 839 km/h

TS-11 Iskra
tereny rekreacyjne MOSiR
- TS-11 Iskra bis B - wersja szkolno-treningowa z czterema zamkami na podwieszane uzbrojenie. Prototyp nosił oznaczenie TS-11 Iskra 100.
 - TS-11 Iskra bis C - jednomiejscowy samolot rozpoznawczy z 1971. Prototyp oznaczony był jako TS-11 Iskra 200 Art. Samolot został wyposażony w 3 kamery fotograficzne AFA-39 a w miejscu tylnego fotela dodatkowy zbiornik paliwa. Wyprodukowano 5 sztuk.
-  TS-11 Iskra bis D - dwumiejscowa wersja szkolno-szturmowa z 1973. Prototyp oznaczono jako TS-11 Iskra 200 SB. Zwiększono jej udźwig w porównaniu z wersją bis B. 50 maszyn tego typu dostarczono lotnictwu wojskowemu Indii, gdzie weszły do służby w 1976.
 - TS-11 Iskra bis DF - dwumiejscowa wersja szkolno-rozpoznawcza z 1974.
 - TS-11 Iskra R - dwumiejscowa wersja rozpoznawcza stanowiąca wersję bis DF dostosowaną dla potrzeb lotnictwa morskiego 1992 roku wyposażona w amerykański radar pogodowy RDS-81, którego obsługą zajmował się operator na tylnym fotelu, oraz prosty system nawigacyjny GPS.
 - TS-11 Iskra BR 200 - prototyp wersji jednomiejscowej rozpoznawczo-szturmowej z 1972. Nie wszedł do produkcji.
-  TS-11 Iskra Jet/TS-11 Spark - pozbawione uzbrojenia samoloty, wycofywane ze służby, dla użytku w lotnictwie cywilnym spotykane m.in. w USA i Australii
- TS-11 Iskra MR - samoloty wyposażone w zmodernizowaną awionikę odpowiadającą standardom ICAO, używane w zespole akrobacyjnym Biało-Czerwone Iskry
- TS-11 Iskra F - Demonstrator modernizacji Iskry zaprezentowany na MSPO 2008 przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Wyposażony w nową awionikę oraz fotele wyrzucane Martin Baker.
Silniki
W samolotach produkowanych w latach 1967-1969 montowano silniki SO-1 o ciągu 9,80 kN (1000 kG). Od 1969 montowano SO-3 o przedłużonym resursie, później zmienione na silniki SO-3W o ciągu 10,80 kN (1100 kG). We wcześniejszych modelach wymieniano silniki na nowsze. W późniejszym okresie, wobec problemów z wprowadzeniem następcy Iskry - samolotu I-22 Iryda, rozważano zastosowanie w używanych maszynach nowych silników K-15 Kaszub.

TS-11 Iskra
mini wystawa, tereny PZL Mielec

Opis wersji Iskra bis D
* załoga - dwie osoby (uczeń z przodu i instruktor z tyłu)
* długość - 11,15 m
* rozpiętość - 10,06 m
* wysokość - 3,50 m
* powierzchnia nośna - 17,50 m²
* masa własna - 2 560 kg
* ciężar całkowity - 3 724 kg (wersja SNP)
* maksymalna masa startowa 3 840 kg
* silnik jeden WSK SO-3W o ciągu 10,80 kN (1100 kG) (początkowo WSK SO-3 o ciągu 9,80 kN (1000 kG))
Osiągi wersji Iskra bis D z silnikiem SO-3W
* prędkość maksymalna - 720 km/h na 5 000 m
* zasięg - 1 260 km
* pułap operacyjny - 11 000 m
* prędkość wznoszenia - 14,8 m/s
* obciążenie skrzydła - 213 kg/m²
* stosunek ciągu do masy - 1:3,4

TS-11 Iskra
tereny rekreacyjne MOSiR



Źródłotekstu:
sky-watcher.pl

PZL Mielec SB Lim 2 / Mig 15
mini wystawa lotnicza, teren PZL Mielec


PZL Mielec SB Lim 2 / Mig 15
mini wystawa lotnicza, teren PZL Mielec





AN-2 Antonov “Antek”
tereny przy rondzie skrzyżowania ul. Legionów i Al. Jana Pawła II
mini wystawa, tereny PZL Mielec

AN-2 Antonov
mini wystawa tereny PZL Mielec
Licencyjna wersja radzieckiego samolotu AN-2
konstrukcji inż. O.K. Antonova. Prototyp został oblatany 3 VIII 1947r., a w 1949r. rozpoczęto produkcję seryjną. W ZSRR zbudowano około 1700 egzemplarzy. Samolot produkowany był również w Chinach pod oznaczeniem Y-2 . Wyprodukowano ok. 2000 sztuk.
W Polsce produkowany był wielkoseryjnie w różnych wersjach w WSK Mielec, głównie dla ZSRR. Pierwszy lot zbudowanego w Mielcu PZL An-2 odbył się 23 X 1960r. Łączna produkcja do 1991r. wyniosła około 12 tysięcy egzemplarzy. Jest to najliczniej produkowany samolot w Polsce.
„Antki” produkowane były w Mielcu przez ponad 40 lat w 12 wersjach.

AN-2 Antonov
rondo ul. Legionów i Al. Jana Pawła II

W 1997 roku jeden z mieleckich egzemplarzy odbył pełny lot dookoła świata.
Przelot ten upamiętnia samolot-pomnik AN-2, który stoi przy wjeździe do Mielca od strony Tarnowa. Na terenach obok ronda zbiegu ulicy Legionów i Alei Jana Pawła II

AN-2 Antonov
rondo ul. Legionów i Al. Jana Pawła II

AN-2 Antonov
w locie


I-22 Iryda
teren przy rondzie skrzyżowania ul. Wolności i Powstańców Warszawy

mini wystawa na terenie PZL Mielec 

I-22 Iryda M-93K
rondo skrzyżowania
ul. Wolności i Powstańców Warszawy

Iryda miała być następczynią wysłużonych Iskier. Prace nad projektem Iskry II rozpoczęły się w 1976 r.
Projekt wstępny zakończono w Instytucie Lotnictwa w 1978 r. Wtedy to Iskra II otrzymała oznaczenie I-22 Iryda.

W tym czasie głównym konstruktorem był inż. Ryszard Orłowski, a później mgr inż. Włodzimierz Gnarowski.
W 1982 roku, w Mielcu rozpoczęto budowę pierwszych prototypów.
Pierwszy lot samolotu Iryda odbył się 3 marca 1985 roku. Maszyna posiadała wtedy silniki PZL-5.




I-22 Iryda M-93K
rondo skrzyżowania
ul. Wolności i Powstańców Warszawy







Wersję M-93K oblatano 22 grudnia 1992 roku.
Zamontowane ona miała silniki polskiej konstrukcji K-15 o ciągu 1500 daN.
Wtedy zmienione zostało oznaczenie samolotu na M93 Iryda.
Model ten posiadał prędkość maksymalną 834 km/h i minimalną 246 km/h. Jego wznoszenie wynosiło 25m/s,  pułap 11000 m, a zasięg 1820 km.










25 kwietnia 1994 r. oblatano bliźniacza wersję Irydy o oznaczeniu M-93V, w której zamontowano silniki Rolls Royce Viper 545. Natomiast w maju tego roku zamontowano w niej nową awionikę firmy Sagem.

I-22 Iryda M-93K
rondo skrzyżowania
ul. Wolności i Powstańców Warszawy

I-22 Iryda M-93K
rondo skrzyżowania
ul. Wolności i Powstańców Warszawy

Ostatnia wyprodukowaną wersją Irydy była M96. Oblatano ją 16 sierpnia 1997 roku. Posiadała przebudowane skrzydło z klapami Fowlera i nowym usterzeniem. Zastosowaną w niej również nową awionikę firmy Sextant Avionique.
Był to ostatni produkowany Polski Samolot Odrzutowy.


I-22 Iryda M-96
mini wystawa tereny PZL Mielec


Niestety, ale wersja M99 Orkan pozostałą jedynie „na papierze”.

27 sierpnia 2010 roku odbyła „ostatni lot” i stanęła na cokole jako pomnik. Dziś na zbiegu ulic Powstańców Warszawy i Wolności przypomina mieszkańcom o odrzutowej historii Miasta Mielca.

* * * * *

A to stary filmik, który klepałem jakiś rok temu. Jakość nie powala, gdyż wtedy to filmowałem mydłem samsunga i komórką.
W sumie, to wciąż moje filmowanie to wielka amatorka i raczkowanie, ale wtedy to była konkretna porażka.
W sumie, sami oceńcie.



* * * * *

Dziś .....
PZL Mielec Sikorsky company

M-21 Dromader Mini 
mini wystawa tereny PZL Mielec
Dziś Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu to średniej wielkości firma lotnicza należąca do amerykańskiego koncernu Sikorsky.
Utrzymano naszą rodzimą produkcję kilku samolotów takich jak M-28 Skytruck i Bryza oraz M-18 Dromader.








 Niestety, ale Mielec utracił już zdolność produkcji samolotów odrzutowych. 
Natomiast wprowadzono do produkcji śmigłowce. Mianowicie najnowocześniejszą wersję śmigłowca Black Hawk w wersji eksportowej S-70i.

S-70i Black Hawk
podchodzący do lądowania na szpitalnym lądowisku w Mielcu

1 komentarz:

Serdecznie zapraszam do komentowania.

Instagram

************************************************

lajki